På sommarkurs om ikebana får deltagarna bli nördar ihop

2023-07-29

Ikebana är det japanska sättet att arrangera blommor. Under en vecka på Skurups folkhögskola lär sig deltagarna grunderna i traditionella arrangemang men släpper även loss i modernare uttryck. Materialet plockar deltagarna själva.

”Vi hamnar i många spännande samtal och blir nördar ihop genom vårt gemensamma intresse av ikebana”, säger Petra Frank som gått kursen.

Under maj till augusti bedriver många av Skånes folkhögskolor sommarkurser. Dessa kurser ges i många olika ämnen och ofta med konstnärlig eller estetisk inriktning.

Folkhögskolans sommarkurser ger möjlighet till att jobba med den praktiska intelligensen, vilket många av oss inte gör till vardags. Att delta i en sommarkurs är ett demokratiskt sätt att mötas på. Olika människor från olika miljöer och bakgrunder mötes under en vecka.

Här kan du läsa mer om utbudet av sommarkurser på folkhögskola: Sommarkurser och korta kurser på folkhögskola – folkhogskola.nu