Gammalt blev till nytt på Munka folkhögskolas sommarkurs om recykleslöjd

2023-07-23

På kursen recykleslöjd i plåt och ståltråd skapades det nytt av sådant som blivit över.  Under några dagar träffades deltagarna för att tillsammans med lärare Marie Kalrsson utforska kreativiteten i att använda gamla saker för att göra nya. Plåtbrickor, plåtburkar och ståltråd förvandlades till ljuslampetter, minnestavlor, ljustakar – ja, listan kan göras lång.

”Jag rekommenderar kursen för dem som tycker om att ta vara på lite allt möjligt och vill skapa något konstverk eller är uppfinningsrik och vill göra bruksprodukter”, säger Vera Nilsson som gjort den fina tuppen på bilden.

Under maj till augusti bedriver många av Skånes folkhögskolor sommarkurser. Dessa kurser ges i många olika ämnen och ofta med konstnärlig eller estetisk inriktning.

Sommarkurserna är viktiga för både bildningen och kulturen. De är också ett sätt att ta tillvara skolornas utbud och internatmöjligheter utanför höst- och vårterminerna.

Här kan du läsa mer om sommarkurser på folkhögskola: Sommarkurser och korta kurser på folkhögskola – folkhogskola.nu